Er det for godt til å være sant?

Du fortjener en strømleverandør som bryr seg.

Vi i Ishavskraft er litt annerledes, vi bryr oss om miljøet, om klimaet og om kundene. Vi har avtaler som er lette å forstå slik at du kan velge det som passer for din husholdning. I perioder mottar vi spørsmål fra kunder som har fått tilbud fra konkurrenter som virker for gode til å være sanne. Vi har samlet noen spørsmål og svar som vi håper kan hjelpe deg å velge leverandør og avtale.

Er det store summer å tjene på å bytte strømeverandør?
I de fleste tilfeller er det ikke det. Det finnes selvsagt prisforskjeller, men disse er ikke store når man sammenligner like avtaletyper - de er tvert imot små. Alle strømleverandørene lever av et lite påslag på markedsprisen, form av et fastbeløp og eller et påslag i øre/kWh, og markedsprisen er lik for alle leverandører.

Myte: Hvis du bor nordpå er det billigere å kjøpe strøm sørpå når strømprisen i sør er lavere enn i nord
Det er adressen din som forteller hvilket prisområde du tilhører, ikke adressen til strømleverandøren. Alle strømleverandører må betale den samme markedsprisen i Nord-Norge, uavhengig av om de har kontoret sitt i nord eller sør. Dersom en strømleverandør tilbyr østfoldpriser til en nordlending, kan du være rimelig sikker på at dette (i beste fall) er et lokketilbud som ikke kan vare.

Selgeren sier at jeg er plassert på en dyr avtale og at de selv kan vise til historisk lave priser på sine produkter
Den allerede omtalte konkurransen gjør at Ishavskraft må være konkurransedyktig på alle sine avtaler. Nye aktører kan presentere historikk med lave priser på avtaler de ikke har kunder på, men når de skal levere strømmen må de også kjøpe den for de samme markedsprisene som Ishavskraft. Det betyr at for sammenlignbare avtaler vil prisene være tilnærmet like.

Jeg angrer på at jeg har sagt ja til en selger, hvordan går jeg frem for å annullere dette?
Dersom du inngår en avtale med en selger på telefonen, på en messe eller via e-post så skal du alltid få utlevert eller tilsendt et angrerettskjema. Angrerettloven gir deg som forbruker 14 dager angrerett og returnerer du skjemaet innen fristens utløp skal avtalen annulleres. Det kan være lurt å be om bekreftelse på at angrerettskjema er mottatt og at den vil bli behandlet av selskapet.

Dersom fristen for angrerett er passert kan du selvfølgelig bytte tilbake, men du vil da få et kort opphold hvor du betaler strømmen til den nye leverandøren.

På telefonen fortalte en selger meg at jeg ville tjene mye på å bytte strømleverandør – stemmer dette?
De som ringer deg opp sitter ikke på informasjon om hvilken strømavtale du har i dag eller hva du betaler for strømmen din. Du må selv sjekke hvilken avtale du har, enten på Min Side, på den siste fakturaen din, eller ved å ringe oss på 04925.

Jeg har blitt overført til et annet strømselskap uten at jeg har bedt om det, hva skal jeg gjøre for å komme tilbake til dere?
Dersom det har gått mer enn 14 dager og angreretten har utløpt er det best om du tar direkte kontakt med oss på telefon 04925 eller via e-post på kunde@ishavskraft.no, så vil vi hjelpe deg.

Trykk Enter for resultat