Velg innlogging

Min side / Online bedrift

Kundeservice hos Ishavskraft – få hjelp til strømavtaler, strømregninger og mer

Velkommen til Ishavskrafts kundeservice! Her finner du svar på vanlige spørsmål om strømregninga, flytting, Ishavskraft-appen, og hvordan du kan bestille eller avslutte en strømavtale. Trenger du ytterligere hjelp, er du velkommen til å kontakte oss på telefon eller e-post, og vi vil hjelpe deg videre.

Har du andre spørsmål, ta gjerne kontakt med oss

Ring oss på 776 12 000

Send oss en mail på kunde@ishavskraft.no

Eller vi kan kontakte deg

Ofte stilte spørsmål

Generelle spørsmål
Strømmen er gått. Hvordan får jeg hjelp?

Her må du ta kontakt med din lokale netteier for å høre hva som har skjedd.

Vi har fått feil leveringsadresse på strømregningen, betaler jeg for strømmen til naboen?

Dette er informasjon som din lokale netteier står ansvarlig for. Kontakt din netteier. Så lenge ditt målernummer som står på strømregningen stemmer overens med det målernummeret som står på måleren i sikringsskapet, betaler du for den strømmen som du selv bruker.

Jeg får ikke byttet avtale selv via appen eller min side?

Dette må du kontakt Kundeservice for å få gjort. Mer info om de ulik avtalene kan du finne på ishavskraft.no

Hvordan kan jeg bestille strøm hos Ishavskraft?

Det kan du gjøre på ishavskraft.no eller kontakte kundeservice. Les mer om våre strømavtaler på vår nettside.

Hva trenger jeg å vite om strømstøtte?

Strømstøtten blir automatisk trukket fra regningen din. Det er din lokale netteier som håndterer strømstøtten på vegne av myndighetene. Hvis du har gjennomfakturering, vil du finne strømstøtten på strømregningen din fra Ishavskraft. Har du ikke gjennomfakturering, så vil du finne strømstøtten på regningen fra nettselskapet ditt.

Foreløpig beregnet strømstøtte vil du kunne se i Ishavskraft appen. Vær obs på at dette er et estimat. Du få strømstøtte hvis den månedlige snittprisen i prisområdet ditt overstiger 70 øre/kWt eks. mva.

Du kan lese mer info om strømstøtten på regjeringen sin egen side: Strømstøtte (Regjeringen.no)

Hvordan kan jeg si opp strømavtalen min?

Du kan si opp strømavtalen din på ishavskraft.no eller kontakte kundeservice. Utflytting må registreres senest to virkedager før selve flyttedatoen.

Får jeg også med nettleien på strømregningen fra dere?

Ja, dersom du har en av følgende netteiere har vi avtale om gjennomfakturering av nettleien, og du vil få alt på samme regning:

  • Alut AS (Tidligere Alta Kraftlag) (privat og bedrift).
  • Area Nett AS (Tidligere Luostejok Nett SA og Nettinord AS/Repvåg Kraftlag SA, LeGa Nett/Nordkyn Kraftlag SA) (privat og bedrift)
  • Arva AS (Tidligere Troms Kraft Nett og Nordlandsnett) (privat og bedrift).
  • BKK Nett (Tidligere Kvinnherad Energi AS, Sunnfjord Energi AS og BKK Nett AS) (kun privat).
  • Eidsiva Energi (privat og bedrift).
  • Elvia (Tidligere Hafslund nett AS, Eidsiva Nett AS og Trøgstad Nett AS) (privat og bedrift).
  • Glitre Nett (Tidligere Agder Energi Nett og Glitre Nett) (privat og bedrift).
  • Fagne AS (Tidligere Haugaland Kraft Nett) (privat og bedrift).
  • Lucerna Nett AS (Tidligere Hammerfest Energi) (privat).
  • Noranett (Tidligere Hålogaland Kraft Nett AS og Nordkraft Nett AS) (privat og bedrift).
  • Linja AS (Tidligere SFE Nett AS) (privat og bedrift).
  • Linea AS (Tidligere Helgeland Kraft Nett AS) (privat og bedrift).
  • Rakkestad Energi Nett AS (privat og bedrift)
  • Lede AS (Tidligere Skagerak Nett AS og Hjartdal Elverk AS) (privat og bedrift)
  • Tensio TN (Tidligere NTE Nett AS) (privat)
  • Tensio TS (Tidligere Trønderenergi Nett AS) (privat og bedrift)
  • Vestall AS (Tidligere Vesterålskraft Nett AS) (privat og bedrift)
  • VISSI (Tidligere Ymber AS) (privat og bedrift)

Merk at spørsmål om selve nettleien og målerstand må tas med din netteier, da vi bare tar i mot denne informasjonen og videreformidler den til deg.

Hvor finner jeg oversikt over alle avtalene til Ishavskraft?

Alle avtalene våre finner du her: Alle avtaler

Kredittsjekker dere meg?

Du blir ikke kredittvurdert når du tegner strømavtale hos oss.

Det er kun ved kjøp av produkter på nedbetaling at vi krever en godkjent kredittvurdering.

Strømregning
Hvorfor har jeg fått e-Faktura uten å ha bestilt dette?

Du har sagt «Ja takk til alle» i din nettbank eller betalingsapp. Med denne generelle aksepten vil du motta e-Faktura fra første regning fra alle som tilbyr e-Faktura.

Når får jeg min første strømregning?

Du får din første strømregning i midten av påfølgende måneden du ble kunde hos oss. Hvis du for eksempel ble kunde i løpet av april, vil du få din første regning i mai.

Du betaler for strømmen måneden etter at du har brukt den, det vil si etterskuddsvis. Det tar litt tid før regningen er produsert, og denne sendes normalt ut mellom den 5. og 15. hver måned.

Hvorfor er ikke strømregningen kommet ennå?

Strømregningen sendes normalt ut mellom den 5. og 15. hver måned. Den kommer sikkert straks!

Jeg har to strømavtaler på spotpris. Hvorfor er spotprisen ulik selv om det gjelder samme periode?

Prisen som vises på strømregningen din, er snittet av forbruket ditt gjennom hele måneden. Hvis du har flere målere, for eksempel en på hytta og en hjemme, så vil prisen variere ut fra hvor mye strøm du brukte og når på døgnet du brukte den. Dersom du brukte mye strøm i de timene prisen er høyest, kan det gi store utslag på snittprisen. Siden du har ulikt forbruk på de ulike målere, er det naturlig at snittprisen vil være ulik.

Hva består strømregningen av?

Strømregningen består av to deler: Strøm og nettleie.

Ishavskraft har avtalt gjennomfakturering med de fleste store nettselskapene, det betyr at de fleste kundene får både strøm og nettleie på samme regningen fra oss. Nærmere informasjon om nettleien finner du på nettselskapets nettside.

Kan jeg få utsatt strømregningen, eventuelt delt den opp i avdrag?

Ja. Hvis du ønsker å utsette forfallsdatoen på strømregninga kan dette gjøres i appen eller på Min Side. Om du ønsker avdrag må du ta kontakt med oss.

Hvorfor er strømregningen så høy?

Kombinasjon av forbruk og pris, samt nettleien utgjør en stor del av strømregningen.

Hvorfor kan ikke jeg velge hvilke kontoer som avtalegiroen skal trekkes fra når jeg har flere avtaler?

Vårt fakturasystem tillater dessverre ikke at det trekkes fra forskjellige kontoer. Alle de ulike avtalene vil trekkes fra en og samme konto.

Hvorfor er spotprisen på strømregningen forskjellige fra abonnement til abonnement for samme periode?

Betaler for den timen vi faktisk bruker strømmen og til den prisen for aktuelle time. Forbruksmønsteret vil som oftest være forskjellig fra plass til plass. For eksempel på ei hytte vs hus.

Jeg får nettleie og strøm på to forskjellige regninger. Hvorfor?

Vanligvis er det fordi vi ikke har gjennomfakturering med nettselskapet ditt.

Hvorfor finner jeg ikke e-Fakturaen i nettbanken?

Normalt sett finner du den i forfallsregisteret eller i e-Faktura arkivet. Dette vil være avhengig av din bank. Du vil alltid se dine strømregninger i Ishavskraft appen eller på Min side på ishavskraft.no.

Flytting
Jeg skal flytte ut. Hvordan melder jeg fra til dere?

Når du skal flytte ut kan du bruke vårt webskjema som ligger her: https://www.ishavskraft.no/privat/skjema/avslutte-avtale

Alternativt kan du ringe oss på 776 12 000, eller sende oss en e-post på kunde@ishavskraft.no

Jeg flytter snart inn i ny bolig. Hvordan melder jeg fra til dere?

Når du flytter inn kan du bestille en av våre avtaler via webskjema her:

https://www.ishavskraft.no/privat/avtaler

Alternativt kan du ringe oss på 776 12 000 eller sende en e-post til kunde@ishavskraft.no

Det er fint hvis du har målernummeret klart før du kontakter oss.

Appen
Hvor finner jeg appen deres?

Du finner appen vår på Google play og i App store .

Jeg bruker appen for første gang. Hva gjør jeg?

Når du har lastet ned appen, følg bruksanvisningen for å opprette ny bruker og hvordan du kommer i gang.

Kan jeg endre kundeopplysninger som epost og mobilnummer selv?

Ja, under "profil" i menyen vil du kunne oppdatere denne informasjonen.

Jeg får ikke logget på appen?

Har du opprettet en bruker i appen? Dette kan du gjøre selv eller kundeservice kan være behjelpelig med det. Når du ha opprettet en bruker, kan du logge deg inn med brukernavn og passord.

Jeg får beskjed om ugyldig passord/ugyldig bruker. Hva gjør jeg?

Kan du ha brukt feil passord eller feil brukernavn? Du kan tilbakestille passordet ditt ved å trykke på «Glemt passord?». Følg veiledningen i e-posten du får. Kundeservice kan også være behjelpelig med å endre passord.

Hvorfor ser jeg info om avsluttede avtaler i appen/min-side? Vil kun se mine aktive abonnement.

Enkelte ønsker å se historikk på tidligere avtaler. Men vi håper etterhvert på å kunne lage løsning som gjør at man kan selv velge dette aktivt bort