Smartlading

Vi tilbyr smartlading til våre privatkunder.

Med smartlading fra Ishavskraft sørger vi for at du sparer penger på lading av elbilen din. Tjenesten er gratis, og du finner den i Ishavskraft-appen.

Fordeler med smartlading

  • Økonomisk gevinst

    Vi passer på at bilen din til enhver tid lader når det er billigst for deg, ut fra din avtale og nettleien der du bor.

  • Enkelt

    Du må kun bestemme når bilen skal være ferdig ladet.

  • Ishavskraft-appen gir deg full kontroll

    Du kan overstyre smartladingen ved behov, og du finner full oversikt over ladeforbruk og kostnader i appen.

Slik fungerer det

  • Lader når det er billigst
  • Du kan overstyre smartladingen ved behov
  • Ladeplan sørger for at bilen alltid har noe strøm, i tilfelle du plutselig må ut å kjøre
  • Ishavskraft-appen gir deg full oversikt over hva du har spart ved å smartlade
  • Mulighet for å koble til flere biler, og ha flere ladepunkter/adresser
Skjermbilder av smartlading i Ishavskrafts app.

Slik starter du med smartlading i appen

  • Velg «Smartlading» i menyen i appen
  • Følg instruksjonene for å koble Ishavskraft-appen opp mot bilmerket ditt
  • Legg til stedene du ønsker å benytte smartlading
  • Sett klokkeslett bilen skal være ferdig ladet – og så er du i gang med smartlading!

Finner du ikke bilen din?

Se alle støttede biler (* laster)

Audi*

BMW*

Cupra*

Jaguar*

MINI*

Nissan*

Porsche*

Renault*

SEAT*

Škoda*

Tesla*

Toyota*

Volkswagen*

Volvo*

Ikke lastet ned appen enda?

Gjør som flesteparten av kundene våre og last ned Ishavskraft-appen. Her kan du følge med på strømforbruket ditt, se spotprisen eller få oversikt over strømregningene dine, uansett hvor du er! I tillegg tilbyr vi nå analyse av ditt strømforbruk, slik at du med enkle grep kan spare penger hver måned.

Last ned fra App Store Last ned fra Google Play

Ofte stilte spørsmål

Hvor fort kommer jeg i gang med smartlading?

Selve prosessen med å registrere deg for smartlading hos Ishavskraft tar ikke mer enn noen få minutter. Etter at bilen er koblet opp mot appen vår vil det kunne ta 15-30 minutter før den er klar til å ta i bruk smartlading.

Hvorfor begynner bilen å lade med en gang?

Når du plugger i ladekabelen vil bilen alltid lade i 5-15 minutter for å beregne en ladeplan. Hvis batteriet er nesten tomt vil bilen alltid lade til 20% kapasitet før den stopper opp og venter til det klokkeslettet ladeplanen har satt.

Vil bilen fortsatt stoppe lading på 80% hvis jeg har lagret dette fra før av?

Ja, maksgrensen for lading du har satt vil fortsatt gjelde.

Hvordan regner dere ut hvor mye penger som er spart?

Vi regner ut ladekostnadene med å lade fra det klokkeslettet du kobler på bilen - for eksempel 5 timer fra klokken 18:00. Kostnadene for dette sammenligner vi det med smartladeplanen som blir laget - for eksempel 5 timer fra klokken 02:00 på natten.

I vårt regnestykke tar vi høyde for spotprisen, avgiftene, din konkrete strømavtale og nettleiekostnadene. Vårt mål er å gi deg et så riktig regnestykke som mulig.

Vil det fungere når jeg tidligere har brukt bilprodusentens app for å lage ladeplaner selv?

Ja, men alle andre tidsplaner hos enten bilprodusent eller ladeboksleverandør må deaktiveres, ellers vil dette kunne forstyrre eller blokkere for vår ladeplan.

Vil dette fungere når jeg bruker forhåndsvarming av bilen gjennom bilprodusentens app?

Ja, så lenge du ikke har noen ladeplan hos produsenten vil det fungere fint med forhåndsvarming av bilen.

Hva om jeg trenger å lade bilen med en gang?

Du vil enkelt kunne overstyre smartladingen i Ishavskraft-appen.

Vil smartlading fungere om min ladestasjon har lastbalansering.

Hvis du har lastbalansering som Zaptec Senz, Easee Equalizer eller andre løsninger som begrenser ladehastighet vil dette kunne påvirke smartladeplanen hos oss.

I slike tilfeller anbefaler vi å vente med å plugge i ladekabelen til det er lavt forbruk i huset, siden mengden tilgjengelig energi idet du plugger i bilen danner grunnlaget for ladeplanen.

Hvorfor støtter dere ikke smartlading på min bil?

Det kan være flere grunner til dette.

Bilen kan mangle kommunikasjonsmuligheter - dette er vanligst på bilmodeller eldre enn 2018.

Noen bilmodeller lar oss ikke få nok informasjon til å kunne tilby smartlading. Vi er for eksempel avhengig av å få oppgitt bilens lokasjon for å vite om den er på et sted hvor den skal smartlade - slik at vi ikke ødelegger for hurtiglading på offentlige ladestasjoner.

Andre bilmerker får vi rett og slett ikke god nok oppkobling mot - slik at vi ikke presist nok kan si om bilen er en plass den skal smartlade, eller om den er koblet i lader.

Om du lurer på hvorfor akkurat ditt bilmerke ikke er støttet, så ta gjerne kontakt med oss.

Har du andre spørsmål, ta gjerne kontakt med oss

Ring oss på 776 12 000

Send oss en mail på kunde@ishavskraft.no

Eller vi kan kontakte deg