Hopp til hovedinnholdet

Velg innlogging

Norgespris – lønner det seg for deg?

Burde du velge Norgespris? Hva er Norgespris, og hvordan fungerer det?

Her får du svar på dine spørsmål, og du kan se om det lønner seg for deg å bestille Norgespris. Sjekk kartet, og velg hvor du bor og har ditt strømabonnement:

Nå kan du velge strømstøtte-ordning selv

Du som kunde har valget mellom:

  1. en fast pris, Norgespris, på 40 øre/kWh uten mva. og 50 øre/kWh med mva.
  2. dagens strømstøtte-ordning med pristak på 75 øre/kWh uten mva og 93,75 øre/kWh med mva.

Dersom du ikke aktivt bestiller Norgespris vil du altså fortsette som før på den vanlige strømstøtte-ordningen.

Vi vet hvor hardt mange har hatt det, spesielt sør i landet. Og slik det ser ut nå, så vil Norgespris hjelpe deg å få lavere regninger.

Velg et område i kartet

Når må jeg velge, og hva bør jeg velge?

Norgespris er gjeldende fra 1. oktober 2025, og du binder du deg da opp til den satte prisen, 50 øre/kWh med moms, for hele perioden fram til 31. desember 2026. Selve bestillingen kan gjøres både digitalt og på papir.

  • Digitalt: Logg inn med BankID minside.elhub.no
  • Papir: Kontakt ditt nettselskap, for eksempel Elvia, og de vil sende deg bestillings- og avbestillingsskjema i posten.

Husk, du vil fortsatt ha behov for en vanlig strømavtale, uansett om du har fastpris eller spotpris.

Bestill Norgespris her

La oss ta et blikk på de historiske spotprisene – lønner Norgespris seg for deg der du bor?

Bildet under viser at de siste årene, og i alle fall i de sørlige deler av landet, er den gjennomsnittlige spotprisen over Norgespris. Det vil si at om trenden stemmer, vil du trolig komme bedre ut med å velge Norgespris som din støtteordning ut 2026.

Siden du kan bestille Norgespris når som helst, bør du uansett ikke bestille før du ser at spotprisen holder seg over 50 øre/kWh med moms, dette gjelder spesielt i Sørvest-Norge.

Bestill Norgespris her

Videre ser det ut til at det ikke vil lønne seg med Norgespris om du bor i Nord-Norge, og du vil ende opp med å betale mer enn nødvendig. Bor du i Midt-Norge bør du ha litt is i magen og avvente. Følg med på spotprisen i vinter, og husk at du beholder dagens strømstøtte som hjelper deg med pristoppene.

Husk at du aktivt må gå inn på minside.elhub.no og bestille Norgespris om du ønsker å bytte strømstøtteordning, og at det ikke blir noen endring så lenge du ikke selv velger det.

Er du usikker kan du altså vente og eventuelt bestille på et senere tidspunkt når du ser at strømprisen legger seg høyere enn Norgespris-nivået.

Det er også viktig å ha i bakhodet at du må betale mer om strømprisen er lavere en nivået til Norgespris. Derfor, vær helt sikker på at det lønner seg for akkurat deg før du bestiller og binder deg ut 2026.

Bestill Norgespris her

Ishavskraft kan gi deg rådgivning om Norgespris

Vi i Ishavskraft er her for deg, og kan hjelpe deg med gode råd om du ønsker det. Ring oss på telefon 776 12 000 eller send oss e-post til [email protected] så finner vi ut om Norgespris passer for akkurat deg.

Nyttig informasjon om Norgespris

For husholdninger vil ordningen gjelde for et forbruk på inntil 5000 kWh i måneden, mens for fritidsboliger/hytter vil den gjelde for inntil 1000 kWh i måneden. Dette gjelder også:

  • Det lønner seg ikke for alle – avhenger av hvor du bor i landet
  • Du kan bestille Norgepris når som helst, ikke bare 1. oktober
  • Bestilles enklest med BankID på Elhub, her , og ellers via din netteier
  • Bindingstid ut 2026, og avbestillingsrett på kun 14 dager
  • Norgespris følger strømmåleren/eiendommen, ikke personen

Bestill Norgespris her

Har du spørsmål, så svarer Ishavskraft deg med glede i sosiale medier , på telefon 776 12 000 og e-post [email protected] .

Ofte stilte spørsmål og svar om Norgespris

Hva er Norgespris?

Norgespris er en ny, statlig støtteordning, som gir deg en forutsigbar strømpris gjennom året. Den er frivillig og gjelder fra 1. oktober 2025.

Er dette en ny strømavtale?

Nei, det er ikke en egen strømavtale, men en finansiell støtteordning på lik linje med dagens strømstøtte. Slik det ser ut i dag så vil Ishavskraft bistå deg i valget mellom ordningene.

Må jeg bytte strømleverandør?

Nei, du trenger ikke å bytte strømleverandør. Har du Ishavskraft fra før, så kan du beholde oss. Om du har en annen strømleverandør så ser vi gjerne over strømavtalen din for å sjekke at du har en trygg og god strømavtale.

Kort og godt, du må fortsatt ha en strømavtale med en strømleverandør som Ishavskraft dersom du ønsker Norgespris som din strømstøtteordning.

Lønner Norgespris seg for meg?

Hva som er lønnsomt for én husholdning er ikke nødvendigvis lønnsomt for en annen. Det avhenger både av hvordan du bruker strømmen over tid og hvor i landet du bor.

Her kan du bruke kartet til å gi deg en pekepinn, eller du kan kontakte Ishavskraft på telefon 776 12 000 eller e-post [email protected] – så hjelper vi deg å finne ut hva som lønner seg for akkurat deg.

Dagens strømstøtteordning gir god forsikring mot de høyeste prisene, men hvis du ønsker forutsigbarhet er Norgespris et alternativ. Og husk, en god strømavtale fortsetter å være viktig.

Hva skjer ved flytting?

Norgespris følger strømmåleren, og ikke den som har gjort bestillingen.

Dersom en bolig eller fritidsbolig med Norgespris bytter eier eller leietaker, vil boligen fortsette å være bundet til Norgespris ut bindingstiden, 31. desember 2026. Dette er en form for heftelse.

Det kan derfor være lurt å vurdere om Norgespris bør tas med i blant annet leiekontrakter, og det kan samtidig være lurt å spørre om Norgespris ved kjøp/leie/utleie.

Dersom det ikke allerede er registrert Norgespris på den nye boligen eller fritidsboligen, må du bestille Norgespris dersom du ønsker dette. Husk, vi i Ishavskraft kan bistå deg med rådgivning for om Norgespris lønner seg for deg, der du bor.

Hvordan bestiller jeg Norgespris?

Du kan bestille Norgespris som din strømstøtte-ordning ved å logge inn med BankID på minside.elhub.no . Om du ikke har mulighet til å bestille digitalt, enten fordi du ikke har BankID eller annet, så kontakter du din netteier, for eksempel Elvia, direkte. De vil sende deg informasjon med bestillingsskjema i posten.

Hva må jeg tenke på om jeg ikke har BankID?

Om du ikke har Norgespris, må du kontakte nettselskapet ditt, for eksempel Elvia, for å bestille Norgespris. Og husk, du kan bestille når som helst, det må ikke være før eller rundt 1. oktober 2025.

Du avbestiller Norgespris ved å fylle ut og sende et avbestillingsskjema til nettselskapet ditt per post. Avbestillingsskjemaet mottar du ved bestilling av Norgespris. Merk at avbestillingen må poststemples innen 14 dager fra bestillingen av Norgespris ble poststemplet.

Etter bestilling har du bindingstid ut perioden, som i første omgang er 31. desember 2026.

Hva skjer hvis jeg ikke gjør noe?

Du fortsetter automatisk med dagens strømstøtte hjemme og i andre boliger, mens på hytta/fritidsboligen vil du ikke ha strømstøtte. Det betyr også at om du ikke ønsker Norgespris, så trenger du ikke foreta deg noe.

Hvem kontakter jeg ved spørsmål om ordningen Norgespris?

Dersom du har spørsmål om Norgespris, hjelper vi i Ishavskraft deg gjerne med å for eksempel sjekke om det lønner seg for deg. Du kan kontakte oss på telefon 776 12 000 eller sende oss en e-post på [email protected] .

Hvor høyt strømforbruk kan jeg ha med Norgespris?

Norgespris gjelder for et strømforbruk opptil en maksgrense per måned:

  • Husholdninger: 5 000 kWh per måned per strømmåler. --> Dette er langt over gjennomsnittet, og de aller fleste er innenfor her.
  • Fritidsboliger: 1 000 kWh per måned per strømmåler.

Strømforbruk utover dette forbrukstaket vil ikke bli støttet av ordningen, og du vil betale vanlig spotpris for resten, eller fastpris om du har det.

Kan jeg ha Norgespris på hytta og strømstøtte hjemme?

Ja, du kan ha Norgespris på hytta, men vanlig strømstøtte hjemme. Du kan også ha Norgespris både på hytta og hjemme.

Men husk, den originale strømstøtteordningen gjelder ikke for fritidsbolig, og dermed er Norgespris en måte å få strømstøtte også på hytta. Det bør likevel lønne seg, det hjelper vi Ishavskraft deg veldig gjerne med. Kontakt oss på telefon 776 12 000 eller [email protected] .

Kan jeg ha Norgespris både hjemme og på hytta?

Ja, det er mulig å ha Norgespris på begge eiendommer, så lenge de er registrert som husholdning eller fritidsbolig.

Kan jeg få strømstøtte på hytta dersom jeg ikke velger Norgespris?

Nei. Strømstøtteordningen gjelder kun for husholdningsforbruk. For fritidsboliger er Norgespris det eneste alternativet. Det bør likevel lønne seg for deg i ditt område, det hjelper Ishavskraft deg gjerne med.

Hva må jeg tenke på om jeg både produserer og forbruker strøm?

Norgespris gjelder kun strømmen du bruker, og ikke strømmen du selger. Du vil fortsatt få betalt spotpris for den produksjonen du selger, i tråd med den avtalen du har med din strømleverandør. Hvis spotprisen er lavere enn 50 øre/kWh, vil det kunne være gunstig at egenproduksjonen din brukes til å dekke eget forbruk i stedet for å selge strømmen. Les mer om vår plusskundeavtale her:

Flere detaljer om SpotPluss


Lønner det seg å spare på strømmen?

Strømsparing og energieffektivisering vil fortsette å være viktig både for den totale strømregningen din og for miljøet.

Du kan ofte spare 2-300 kroner i måneden på nettleien ved å redusere strømforbruket ditt, uavhengig av om du velger Norgespris eller fortsetter med dagens strømstøtteordning. Det vil fremdeles lønne seg å spre strømforbruket utover dagen og unngå å bruke mange strømkrevende apparater samtidig. Les mer i disse artiklene:

Ved å spare på strømmen kan i tillegg du bidra til å redusere og/eller utsette behovet for å bygge ut strømnettet. Nye utbygginger er dyre og medfører ofte naturinngrep og høyere nettleie.

Hva skjer når spotprisen er høyere enn 50 øre/kWh (med mva.)?

Dersom du har Norgespris betaler du fortsatt fast pris på 50 øre/kWh (med mva.), uavhengig av hva spotprisen er. Det betyr at staten dekker differansen (forskjellen) mellom spotprisen og Norgesprisen.

Det er også derfor du burde være sikker på at Norgepris lønner seg for deg:
Dersom spotprisen er høyere enn Norgespris, gir nettselskapet deg penger tilbake. Men om spotprisen er lavere enn Norgespris, vil du ende opp med å betale mer enn nødvendig og få en dyrere regning.

Vi hjelper deg med å avgjøre hva du burde gjøre, og om Norgespris passer for deg og din bolig/fritidsbolig.

Hva skjer når spotprisen er lavere enn 50 øre/kWh (med mva.)? 

Dersom du har Norgespris betaler du fortsatt fast pris på 50 øre/kWh (med mva.), uavhengig av hva spotprisen er. Det betyr at du selv dekker differansen (forskjellen) mellom spotprisen og Norgesprisen.

Det er også derfor du burde være sikker på at Norgepris lønner seg for deg:

  • Dersom spotprisene gjennom måneden er lavere enn Norgesprisen, må du betale inn differansen (forskjellen) til nettselskapet ditt.
  • Dersom spotprisen er høyere enn Norgespris, gir nettselskapet deg penger tilbake, og du får billigere strømregning.

Vi hjelper deg med å avgjøre hva du burde gjøre, og om Norgespris passer for deg og din bolig/fritidsbolig.

Kan jeg ha både Norgespris og strømstøtte på samme strømmåler?

Du kan ikke ha både Norgespris og strømstøtte på den samme strømmåleren. Dersom du velger Norgespris, mister du rett til strømstøtte på denne strømmåleren i avtaleperioden.

Inkluderer Norgespris påslaget og/eller fastbeløpet på strømavtalen min?

Nei, du må fortsatt betale påslag og/eller fastbeløp til Ishavskraft eller din strømleverandør. Påslag og fastbeløp vil variere utfra hvilken strømavtale du har, det er derfor viktig at du fremdeles har en god strømavtale i bunnen. Dette hjelper Ishavskraft deg med, ring oss på 776 12 000 eller send e-post til [email protected] .

I tillegg må du betale nettleie og avgifter til staten. Det betyr at den totale kostnaden av din totale strømregning vil være høyere enn 50 øre/kWh (med moms). Det er viktig å fortsette å fordele strømforbruket sitt utover dagen for å spare penger på nettleie, og med det potensielt spare 2-300 kroner i måneden.

Kan jeg avbestille Norgespris?

Du har 14 dagers avbestillingsfrist fra du bestiller.

Merk at retten til Norgespris vil bortfalle for de dagene før du avbestilte Norgespris. Når avbestillingsfristen har gått ut er strømmåleren din bundet til Norgespris ut avtaleperioden (frem til 31. desember 2026).

Du avbestiller Norgespris hos ditt nettselskap eller på minside.elhub.no. Om du ikke har mulighet til å avbestille digitalt, må du fylle ut og sende et avbestillingsskjema til nettselskapet ditt per post. Avbestillingsskjemaet mottar du ved bestilling av Norgespris. Merk at avbestillingen må poststemples innen 14 dager fra bestillingen av Norgespris ble poststemplet.

Er det noen risiko ved å velge Norgespris?

Hvis spotprisen blir lavere enn Norgespris gjennom avtaleperioden, kan du ende opp med å betale mer enn du ville gjort uten Norgespris.

Må Norgespris bestilles på vegne av boligselskapet eller kan hver beboer bestille for sin egen leilighet?

Norgespris må bestilles for hver enkelt strømmåler. Styret kan bestille Norgespris for fellesarealer i borettslaget eller sameiet, mens beboerne selv kan bestille for sine egne leiligheter.

Gjelder Norgespris for bedrifter?

Nei. Ordningen gjelder kun strømforbruk i husholdningers bolig og fritidsbolig. Næringsvirksomhet er ikke omfattet av ordningen. Boligselskap har egen ordning for sine fellesanlegg.


Kan jeg velge Norgespris om deler av boligen min brukes som butikk, kontor og så videre?

Dersom deler av boligen din brukes til næringsvirksomhet, kan det ha betydning for om du har rett på Norgespris eller ikke. Om mer enn 50 % av strømforbruket ditt er husholdningsforbruk, skal du ha mulighet til å velge Norgespris. Om mer enn 50 % av strømforbruket er næringsforbruk, har du ikke rett til å inngå avtale om Norgespris.

Hvilke konsekvenser får det hvis jeg har Norgespris uten å ha rett på det?

Dersom du urettmessig har inngått avtale om Norgespris eller har mottatt feil prissikringsbeløp, kan du motta krav om tilbakebetaling fra ditt nettselskap.

Dersom du og nettselskapet ditt er uenige om du har rett til Norgespris, kan du klage til Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) (lenke til kontaktskjema). 

Reguleringsmyndigheten for energi (RME/nve.no) kan også fatte vedtak om krav om tilbakebetaling. Er du i tvil her, så anbefaler Ishavskraft at du kontakter din netteier direkte, for eksempel Elvia.


Har du andre spørsmål om Norgespris, gjerne kontakt oss

Ring oss på 776 12 000

Send oss en mail på [email protected]

Eller vi kan kontakte deg

En trygg og god strømavtale

Velg spotpris fra Ishavskraft og du får både hyggelig kundeservice på telefon og en oversiktlig strømapp. Ishavskraft er rangert som 2. beste strømleverandør på bytt.no, og er kundefavoritt for sjette måned på rad.