Endring i strømstøtten fra og med 1. september
Følg med i appen vår – der kan du til enhver tid se hvor mye strømstøtte du får.
- Tekst
- Gunn-Tove Bjerkan & Julia Wagner
- Publisert
- Foto
- Freddy Vith
Fra 1. september baseres strømstøtten ikke lenger på et månedsgjennomsnitt av prisen. Strømstøtten du får følger spotprisene time for time. Blir prisen over 70 øre dekker staten 90% av det som er over 70 øre.
Appen vår og Min Side er oppdatert slik at du hele tiden kan se om du har fått strømstøtte og hvor mye det utgjør. Du slipper å dra fram kalkulatoren, appen tar seg av jobben!
Bare klikk deg inn på «Forbruk» og bla ned til kostnader, og du vil helt nederst se den beregnede strømstøtten for måneden eller dagen.
STRØMSTØTTE: Nederst finner du hvor mye du har opptjent i strømstøtte (Skjermdump fra Ishavskraft-appen)
Hva betyr endringen for deg
Tidligere var det viktig å styre forbruket til tider på døgnet når spotprisen var lav. I Norge bruker vi strømmen samtidig, det betyr at det er høyt forbruk på morgen og på ettermiddagen, og da blir prisen ofte høyere. Når vi står opp og tar en dusj, eller når vi kommer hjem og alle varmer opp husene, lader bilen og setter på middagen.
Tidligere var strømstøtten lagt opp til at det var smart å styre forbruket unna disse timene, når vi alle bruker strøm samtidig. Nå når strømstøtten slår inn per time, beskytter den oss i disse timene med høye priser.
Vi er her for deg
Har du spørsmål om strømstøtte eller strømavtalen din?
Vi er alltid tilgjengelig på kundeservice hvis du skulle trenge råd eller utsettelser i turbulente strømtider.
Er du ikke allerede kunde hos oss?
Vi anbefaler at du sjekker ut vår spotprisavtale, eller så kan du ringe kundeservice på 776 12 00 for å finne ut hvilken avtale som passer deg.